Moje nože z ,,Damašku,,.

03.06.2015 12:28

Ahoj,zdravím skalní příznivce a zároveň chci s omluvou za téměř nečinnost,připomenout stránky na Rajčeti.A teď, abych dostál slovu přidám pár fotek z mé práce.Tentokrát to nebude o řeřbářství,ale o nožích a to o ne ledajakých a na rukojetích je práce s dřevem,takže i tak je to blízko.Když píši,že ne o ledajakých,tak mám na mysli damascénskou,damaškovou,výrazu je více,ocel.Asi vám vyvstane otázka,jak jsem k omu přišel já.Prostým řízením věcí,snad ne osudu,mě byla darována v podobě kousků, zpracovaných do pásnice.Ty jsme společně s kamarádem kovářem vykovali,jeden celý malý a i ten menší z větších jsem pod jeho vedením a pomocí vykoval sám v jeho  kovárně,další dva on.Další práce broušení,máčení v kyselině a leštění jsem zvládl po několika konzultacích s odborníky zcela sám.Nebyla to lehká cesta,i omyly byly,naštěstí vratné a tak jsem to zdárně v kovu dokončil.Za té dlouhé cesty jsem už přemýšlel jakými rukojetí je vybavím a jak vyzdobím,jen jsem chtěl, abych si zkusil co nejvíc rozmanité.Takže parůžek pro táborový buřťák,potom skládaná rukojeť-jasan, borovice a kousek červené dýhy,ani nevím z čeho.To dozdobeno pískováním a falešnou intarzií,ten druhý malý nůž s prvním jsou si podobné,ten by například mohla nosit dvka  zavěšený na krku.Dalším je menší z dvojice pracovních nožů,zde jsem použil divokou třešeň s hovězí kostěnou záštitou a knoflíkem k přívázání ozdoby,osobně v líbivosti u mně vede.A jsme u čtvrtého,na rukojeť posloužil dub,který jsem ještě za svobodna,tedy asi před čtyřiceti lety,pokátil v lese ,,zadní Plačky,, ,tam co podle legendy sirotci oplakávali smrt svého vůdce Jana Žižky obléhajícího Přibyslav a hrad Ronov.Záštita a zadní ozdobná část,je z mosazného plechu ozdobeného imitací patiny.Jsou už téměř hotové,jen by potřebovaly trošinku přibrousit ostří.Ale výstavy jsou takto na tabletu schopné.Takže nějaké foto ze vzniku a nakonec tablet s výsledkem.Lak je u všech dvousložkový,použito identické lepidlo.Také jsem záměrně využil vše z dostupných domácích zdrojů  Profa

Trochu jsem se opozdil,to vinou nemoci,přeji všem kamarádům a přátelům a známým,příjemné prožití nejen Nového roku,ale i pohodu po celý rok,který jistě nebude jednoduchý a tak přeji klidnou a svěží mysl.Věřím,že se potkáme na různých akcích a prožijeme společně mnoho hezkého.Moc se těším.Profa

 

 

 

 

 

 

 

 

https://jvpprofa.rajce.idnes.cz/

Kontakt

vts- stribrni.webnode.cz tel.723808836 profajvp@centrum.cz